Читаємо уривок з книги Михайла Грушевського «Під зоряним небом»


Опубликованно 09.02.2025 16:55

Читаємо уривок з книги Михайла Грушевського «Під зоряним небом»

Миxaйлo Грушeвський нaсaмпeрeд відoмий як істoрик тa пoлітичний діяч, гoлoвa Цeнтрaльнoї Рaди УНР тa aкaдeмік, oднaк у твoрчoму дoрoбку видaтнoгo укрaїнця й тисячa стoрінoк xудoжніx твoрів.

У бeрeзні xaрківськe видaвництвo Vivat прeдстaвить читaчaм збірку «Під зoряним нeбoм», дo якoї увійшли шістнaдцять oпoвідaнь тa мeмуaрний тeкст Грушeвськoгo «Як я був кoлись бeлeтристoм». Книгa дoзвoляє прoслідкувaти шляx aвтoрa від людини, якa рoзглядaє літeрaтуру як грoмaдську спрaву, дo мoдeрністa, щo гoтoвий дo eкспeримeнтів і пoшуку влaсниx унікaльниx oбрaзів.

Цe кoрoткі істoрії різниx жaнрів: дрaмaтичні, філoсoфські, фaнтaстичні, eкзoтичні тa aпoкaліптичні. Вoни нe мaють спільнoї тeмaтики й стoсуються oкрeмиx aктуaльниx питaнь. Привaтнe і суспільнe у твoрax Миxaйлa Грушeвськoгo пeрeплітaються, він рoзміркoвує як нaд сoціaльними прoблeмaми, тaк і нaд oсoбистими любoвними дрaмaми, нeрідкo звeртaючись дo пoдій з минулoгo.

«Грушeвський як бeлeтрист прaцювaв нeдoвгo, aлe йoгo твори захоплювали сучасників, як-с Михайла Коцюбинського, глибиною порушених питань і спокійним філософським стилем. Довгий дни Грушевського через його політичну й громадську діяльність замовчували в історії української літератури. Нарешті сьогодні він уповні повертається предварительно читацтва, і ця книжка демонструє тематичну і жанрову різноплановість його художнього доробку», — підкреслюють у видавництві. Пропонуємо почати знайомство з книгою, прочитавши уривок з оповідання «Історія однієї ночі».

Михайло Грушевський

Свой незрівнянний сатирик Іван Борсук сидів пополудні предварительно новим роком 1896-м у себя в хаті перед запаленим каміном і читав. Світ останнього дня, проходячи помощью шиби широкого подвійного вікна, любое сірішав і все далі усувався накануне вечірньою пітьмою, що, притаївшися точно по дню в кутах, тепер постоянно сміливіше вилазила з них, крок из-за кроком опановуючи хату. Потихонечку зникали фігури на образах, никли, пропадали контури кількох бюстів, що стояли надо бюром, тратили свою фігуру меблі, і артистично, хоч неприметно прибраний кабінет перемінявся в безкраю просторінь смерку, заселену якимись невідомими смерковими істотами.

Борсук сеть читати, бо букви зливалися вже в невиразні рядки, поклав книжку получи полицю каміна і втопив очі в червоне багаття.

Если чоловік живе один, йому мало-: неграмотный треба сідати під каміном і дивитись сверху вогонь: з камінового вогню витворюються гіркі, сумні, пекучі спогади й починають його гризти. Особливо ж се буває получи и распишись Святий вечір і на Новий рік.

Борсук знав се, але йому думалося, що безвыгодный так гірко буде сидіти предварительно каміном зі своїми думками, як бути між гучним, балакливим товариством і тішити його своїми славними дотепами. Или він, не читавши, згріб получай купу всі запросини, які одержав бери сьогоднішній вечір і, вибравши книжку, сів під каміном, щоб стрінути Новий рік, а як мало-: неграмотный стане охоти — розминутися з ним, себто заснути ще впредь до його приходу.

І він сидів і думав.

Се до сего времени були знайомі думки. Як добрі приятелі, вони любое навідували його, особливо в такі святочні хвилі. Через устає перед ним блідий білявенький хлопець-дитина з глибокими проникливими очима — такий вразливий получай все, такий уважний; як багато дивного завважав він, чого пояснити йому мало-: неграмотный міг ніхто, і як любив він слухати, ради що гомоніли ввечері в березі верби.

А ото парубчак з тим же проникливим, але вже погірдливим і насмішкуватим поглядом. Він вже глибоко зрозумів мізерність життя й людської громади; він вже знає, що нема чого питати в людей пояснення тих дивних питань, що вставали з дитинних літ в його голові: держи них дадуть відповідь лише ті вибрані одиниці, що силою свого розуму несуть світло у пітьму людської темноти й глупоти. Впредь до їх числа мусить і він належати, а во (избежание того мусить все знати й всі питання попервоначалу порішити.

Він зникає, а його місце заступає молодик з рухами степового вітряка, з ніколи далеко не прибраним волоссям, але з завжди готовою огненною промовою, з фразою гучною, як мідяна бас. Але в тім гуку є сирена справжнього срібла, і слухач чує, що се ответ йде не з порожняви і що данный чоловік не зрадить…

І (на)столь(ко) далі… Ті образи йдуть, минаючись, але вони неважный (=маловажный) втечуть один від одного, сверху них є одна печать, є щось спільне. Як його назвати?

Всі вони рвались загодя, не оглядаючися на людей, сверху час, наче сподівались, що се однако ще колись можна если ужити іншим часом.

Іншим? Якби праздник вернувсь!

Де ти, старосвітська хатенка, звідки, плачучи, проводжала його мати раньше школи? Де ті дитячі цыпки, що обіймали його шию, як він їхав бери далеку сторону «из-за вищою освітою» і, цілуючи замурзані щічки малих братів і сестер, казав собі, що конец те мусить чоловік знести з холодним серцем, если ставить собі якусь вищу мету?

-де та дівчина з червоними щічками й бадьористим носиком, що в) такой степени неустанно сміялася з його вітрякових рухів? Вона вправді далеко не все сміялася й іноді дуже уважно мовчала та співчутливо слухала, коль вони ходили в березі під вербами і він оповідав їй свої плани перебудови світу. С целью сеї перебудови він полишив і бережок, і верби, і сю дівчину з червоними щічками і малограмотный бачив її більше.

Та перебудова тривала дуже довго, і хоч вигляд світу від тієї роботи далеко не змінився й трохи, але будівничий перемінився дуже.

Фантастично було б, якби ні! Скільки подій, скільки перемін! Цілих двушничек роки він стояв у головах цілої партії й давав інструкції людям, у двум рази від себе старшим. Скільки вслед той час було промов, адресів, повітань! Скільки випито следовать його здоров’я всякого трунку! Скільки тисяч, соток тисяч разів вибивалося його ім’я получи и распишись папері всіма буквами з їром і за исключением. Ant. с їра!

Верби, старі верби, чи ждали ви если сього?

Коли він згадував по (по грибы) них, він випростував і підіймав голову, наче певний був, що дістане й від них какофемизм похвали.

Зате ласкаво кивнули йому вони, если він опинився не получай коні, а під конем, если його «розвінчали, скинули з престола» і він мусив своє місце передати іншому чоловікові, з голосом в отдалении гучнішим, справжній єрихонській трубі, хоч, може, й за исключением. Ant. с всякого сліду срібла у звуку.

Верби кивнули йому здалека — він вже далеко не вернувся до них, потому что зостався будувати громаду далі, вже отнюдь не в ролі будівничого, а простого каменяра! Але він пам’ятав їх і тетушка, що діялось під ними. І коль люди дивувалися, що в сього зраженого гіркою кривдою громади, гострого, як бритвочка, чоловіка так часто проривалися стихи й цілі утвори, повні гарячої любові накануне людей, непохитної віри в состояние і правду — до загину, такі бадьорі й певні, — людское) (со)общество не знали, що він пригадує, як розмовляли верби, пригадує старосвітську хату й сльози матері, що текли объединение його щоках.

Вправді, й він по своему произволу не знав, що пригадує.

А часы ішов. Верби пропали, й лбище висох, і висохли навіки сльози матері. Борсук став «нашим високоповажним патріотом» і сидів получи и распишись самоті під каміном та дивився возьми багаття.

Огонь гоготів і бурхав. Він силкувавсь як скоріше обійняти дреколье, потім крізь шпари кончиться в саму його середину; він так підскакував, то припадав, шипів спересердя і з задоволенням тріскав і, нарешті опанувавши полно дерево, загоготів на всю хату. А в соответствии с кількох хвилях останні огники хитко, непевно, сирітливо перебігали после уголлях і нарешті по тій агонії зовсім зникли.

А Борсук сидів, відкинувшись получай оперте крісло, і на лице його лягали шабаш темніші тіні.

Так, круглым счетом!..

Хто вернув би йому ті минулі часи, если ходив він удвох в березі під вербами; коль другий голос з таким щирим співчуттям притакував його мріям і покровительство стискала його руку, як говорив він оборона те, що не вважатиме возьми перешкоди, боротьбу й глум; коль щастя було таке близьке й можливе. Хто надгородить йому втрату того серця, такого щирого, такого простого, цілої тої істоти, такої свіжої, непорушної у своїй вірі, у своїх симпатіях? Тетуся серце могло внести світ, теплота і в його існування, воно просвітило б йому темні, малодушні смерки життя, коль душа мліє, воля никне, і чоловік луч хоч де-небудь шукати підпору…

Що натомість він мав? Славу — капиталы-що! Се кадило, що ним сьогодні впереди Богом махають, а завтра, хтозна, чи приставки не- махатимуть перед чортом. «Популярність!» — від самого фразы сього в чоловіка, що її зазнав, підіймається така гірка хвиля, ніби він всі хінові дерева сверху світі обгриз. «Вдячність!» — він її зазнав в різних формах, але следовать неї чоловік згадує звичайно лише тоді, як її бракує, просто так, як за здоров’я. «Громадська користь» — се також сурогат, що раньше нього звертаються, аби замилити очі держи брак особистого вдоволення. Ціле каспий її хіба замінить чоловікові краплю особистого щастя? Некогда живе він — в этих словах занадто багато ваги.

Він може потішати себя, що його робота осолоджує життя дальших поколінь, але ті дальші покоління отнюдь не осолодять нічим його життя. Чи й знатимуть вони його? Чи приставки не- перетворюється найблагородніший піт, сік нервів найліпших людей в найпростіший компост по гноєння ґрунту, для поживи дальших поколінь, що манером) само мало журяться следовать ними, як ми, їдячи добрі овочі, ради ту худобу, з якої добуто було костяної невзгоды до гноєння?


banner14

Категория: Культура